Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych

Współcześnie media społecznościowe są jednymi z najważniejszych narzędzi marketingowych, które są dostępne dla firm. Dzięki temu, że spędzamy w social mediach coraz więcej czasu, marki zyskały zupełnie nową formę nawiązywania bezpośrednich relacji z klientami. Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych można zdefiniować jako proces  pozyskiwania i wspierania pozytywnego obrazu firmy poprzez zarządzanie jej profilami na platformach społecznościowych. Aby skutecznie kreować wizerunek trzeba  mieć na uwadze cele i wartości firmy, a także oczekiwania grupy docelowej. Trzeba tworzyć treści, które rezonują z odbiorcami i wybierać kanały, w których odbiorcy są najbardziej aktywni. Regularne publikowanie wartościowych i atrakcyjnych treści przyciągną uwagę potencjalnych klientów i przyczynią się do pozytywnego wizerunku marki. Istotne znaczenie ma również interakcja z użytkownikami i odpowiadanie na ich komentarze oraz opinie. W ten sposób firma potwierdza, że słucha swoich klientów i dba o nich, co z kolei zwiększa ich lojalność.

Plan pracy dyplomowej, która omawia problematykę kreowania wizerunku marki w mediach społecznościowych może przybierać różną postać. Przykładowy plan części teoretycznej prezentuję poniżej:

Oto propozycje książek, artykułów i raportów, z których warto skorzystać tworząc treści dotyczące social media marketingu:

Wydawnictwa zwarte:

  1. Czaplicka  M., Uwiedź klienta: marketing w social mediach, PWN, Warszawa 2019.
  2. Dębski M., Kreowanie silnej marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  3. Falls J., Deckers E., Media społecznościowe bez ściemy: jak kreować markę, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
  4. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Difin, Warszawa 2010.
  5. Kaznowski D., Social media – społeczny wymiar Internetu, [w:] J. Królewski, P. Sala (red.), E-marketing, Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  6. Keller K. L., Strategiczne zarządzanie marką: kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  7. Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  8. Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  9. Miotk, A., Skuteczne social media: prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Helion – Onepress, Gliwice  2013.
  10. Podlaski A., Marketing społecznościowy: tajniki skutecznej promocji w SOCIAL MEDIA , Wydawnictwo HELION, Gliwice  2011.
  11. Reich T., Jak dbać o wizerunek firmy w mediach społecznościowych, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lubli 2016.
  12. Rutkowski I., Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, PWE, Warszawa 2011.
  13. Sadowski M., Rewolucja w social media, Wydawnictwo Helion – Onepress, Gliwice 2013.
  14. Stawarz B., Content marketing i social media: jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  2018.
  15. Turner J., Jak zarabiać w mediach społecznościowych? Rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym,  Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.
  16. Wierzchoń M., Orzechowski J., Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką, Wyd. SWPS Academica, Warszawa 2010.
  17. Żukowski M., Twoja firma w social mediach: podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw , Wydawnictwo Helion, Gliwice  2016.

Artykuły:

  1. Brzozowska-Woś M., Media społecznościowe a wizerunek marki, „Zarządzanie i Finanse”2013, nr 1, s. 53-64.
  2. Dorenda-Zaborowicz M., Marketing w social media, „Nowe Media” 2021, nr 3, s. 59-79.
  3. Karvounis N., 4 Gen Y Trends that Affect Your Practice,  „Journal of Financial Planning”, 2015, nr 28 (3), s. 16–18.
  4. Kobylińska U., Płoszczuk E., Media społecznościowe w kształtowaniu wizerunku pracodawcy (w opinii różnych pokoleń), „Marketing i Rynek” 2021, nr 12, s. 28-39.
  5. Lasota A., Komercjalizacja wizerunku a media społecznościowe, „Przegląd Ekonomiczny” 2018, nr 4, s. 183-198.
  6. Moroz M., Efekty budowania wizerunku marki poprzez serwisy społecznościowe – badanie opinii internautów pokolenia Y, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 157, s. 123–132.
  7. Trojanowska A., Wpływ wizerunku marki na postrzeganie cech jej użytkownika, „Marketing i Rynek” 2006, nr 2, s. 21.
  8. Wyrwisz J., Nowe media w kreowaniu wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015, nr 875, s. 211-220.

Raporty:

  1. Chada S. ,  Chwalczuk R. i inni, Przewodnik po Social Media w Polsce 2019/2020, IAB Polska.
  2. Sumara K., Krzycki M., Prokurat S., Kubisiak P., Raport z badania Polskie firmy w mediach społecznościowych, ICAN Research.
  3. Social Media w Polsce i na świecie, Raport Digital 2022.

Podsumowując, kreowanie pozytywnego wizerunku marki w mediach społecznościowych jest takie ważne, gdyż umożliwia firmom budowanie relacji  z klientami, umożliwia również wyróżnienie się na tle konkurencji.

Ostatnia aktualizacja: 7.05.2023r.