Współcześnie media społecznościowe są jednymi z najważniejszych narzędzi marketingowych, które są dostępne dla firm. Dzięki temu, że spędzamy w social mediach coraz więcej czasu, marki zyskały zupełnie nową formę nawiązywania bezpośrednich relacji z klientami. Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych można zdefiniować jako proces pozyskiwania i wspierania pozytywnego obrazu firmy poprzez zarządzanie jej profilami na platformach społecznościowych. Aby skutecznie kreować wizerunek trzeba mieć na uwadze cele i wartości firmy, a także oczekiwania grupy docelowej. Trzeba tworzyć treści, które rezonują z odbiorcami i wybierać kanały, w których odbiorcy są najbardziej aktywni. Regularne publikowanie wartościowych i atrakcyjnych treści przyciągną uwagę potencjalnych klientów i przyczynią się do pozytywnego wizerunku marki. Istotne znaczenie ma również interakcja z użytkownikami i odpowiadanie na ich komentarze oraz opinie. W ten sposób firma potwierdza, że słucha swoich klientów i dba o nich, co z kolei zwiększa ich lojalność.
Plan pracy dyplomowej, która omawia problematykę kreowania wizerunku marki w mediach społecznościowych może przybierać różną postać. Przykładowy plan części teoretycznej prezentuję poniżej:
Oto propozycje książek, artykułów i raportów, z których warto skorzystać tworząc treści dotyczące social media marketingu:
Wydawnictwa zwarte:
- Czaplicka M., Uwiedź klienta: marketing w social mediach, PWN, Warszawa 2019.
- Dębski M., Kreowanie silnej marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
- Falls J., Deckers E., Media społecznościowe bez ściemy: jak kreować markę, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
- Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Difin, Warszawa 2010.
- Kaznowski D., Social media – społeczny wymiar Internetu, [w:] J. Królewski, P. Sala (red.), E-marketing, Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
- Keller K. L., Strategiczne zarządzanie marką: kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
- Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
- Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
- Miotk, A., Skuteczne social media: prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Helion – Onepress, Gliwice 2013.
- Podlaski A., Marketing społecznościowy: tajniki skutecznej promocji w SOCIAL MEDIA , Wydawnictwo HELION, Gliwice 2011.
- Reich T., Jak dbać o wizerunek firmy w mediach społecznościowych, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lubli 2016.
- Rutkowski I., Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, PWE, Warszawa 2011.
- Sadowski M., Rewolucja w social media, Wydawnictwo Helion – Onepress, Gliwice 2013.
- Stawarz B., Content marketing i social media: jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
- Turner J., Jak zarabiać w mediach społecznościowych? Rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.
- Wierzchoń M., Orzechowski J., Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką, Wyd. SWPS Academica, Warszawa 2010.
- Żukowski M., Twoja firma w social mediach: podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw , Wydawnictwo Helion, Gliwice 2016.
Artykuły:
- Brzozowska-Woś M., Media społecznościowe a wizerunek marki, „Zarządzanie i Finanse”2013, nr 1, s. 53-64.
- Dorenda-Zaborowicz M., Marketing w social media, „Nowe Media” 2021, nr 3, s. 59-79.
- Karvounis N., 4 Gen Y Trends that Affect Your Practice, „Journal of Financial Planning”, 2015, nr 28 (3), s. 16–18.
- Kobylińska U., Płoszczuk E., Media społecznościowe w kształtowaniu wizerunku pracodawcy (w opinii różnych pokoleń), „Marketing i Rynek” 2021, nr 12, s. 28-39.
- Lasota A., Komercjalizacja wizerunku a media społecznościowe, „Przegląd Ekonomiczny” 2018, nr 4, s. 183-198.
- Moroz M., Efekty budowania wizerunku marki poprzez serwisy społecznościowe – badanie opinii internautów pokolenia Y, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 157, s. 123–132.
- Trojanowska A., Wpływ wizerunku marki na postrzeganie cech jej użytkownika, „Marketing i Rynek” 2006, nr 2, s. 21.
- Wyrwisz J., Nowe media w kreowaniu wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015, nr 875, s. 211-220.
Raporty:
- Chada S. , Chwalczuk R. i inni, Przewodnik po Social Media w Polsce 2019/2020, IAB Polska.
- Sumara K., Krzycki M., Prokurat S., Kubisiak P., Raport z badania Polskie firmy w mediach społecznościowych, ICAN Research.
- Social Media w Polsce i na świecie, Raport Digital 2022.
Podsumowując, kreowanie pozytywnego wizerunku marki w mediach społecznościowych jest takie ważne, gdyż umożliwia firmom budowanie relacji z klientami, umożliwia również wyróżnienie się na tle konkurencji.
Ostatnia aktualizacja: 7.05.2023r.