Ogólne zasady pisania prac licencjackich i magisterskich

Objętość pracy:

  • praca licencjacka około: 30 – 50 stron
  • praca magisterska około: 60 – 100 stron

Format pracy: A4

Praca znormalizowana – każdy rozdział zaczyn się od nowej strony, zawiera numer i tytuł rozdziału. Pisany jest jednakowym krojem i wielkością czcionki, np. Times New Roman 12.

Temat powinien być określony:

  • jasno,
  • precyzyjnie,
  • konkretnie,
  • wąsko,
  • z uwzględnieniem obiektywnych możliwości opracowania.

Dokumentacja tematu:

1) Literatura:

  • pozycje książkowe,
  • pozycje artykułowe (najlepiej artykuły naukowe, czyli takie które przed publikacją uzyskały opinię recenzenta),
  • zeszyty naukowe (najlepiej aktualne, czyli wydane do 5 lat wstecz).

2) Źródła prawa, np. ustawy

3) Materiały:

  • statystyczne np. Roczniki statystyczne RP,
  • materiały wewnętrzne  podmiotu w oparciu o które będzie pisana część badawcza pracy

Układ treści w rozdziałach:

  • Rozdział: I i II teoria
  • Rozdział: III i IV badania

Plan pracy:

  • koncepcja,
  • dokumentacja,
  • nie może być ogólnikowy,
  • wystarczą dwa poziomy (rozdziały + podrozdziały).

Redakcja tekstu:

  • strona tytułowa,
  • spis treści,
  • tekst pracy, ujęty w rozdziały,
  • zakończenie/podsumowanie,
  • bibliografia:wykaz literatury, wykaz aktów prawnych, wykaz wykorzystywanych stron internetowych, wykaz orzeczeń sądowych
  • załączniki: spis tabel, spis diagramów, spis rysunków, spis stosowanych skrótów, inne spisy.

Błędy (czego unikać):

  • wychodzenia poza temat,
  • pominięcia ważnej kwestii,
  • powtórzeń,
  • brak związku pomiędzy następującymi po sobie fragmentami pracy,
  • brak jasności myśli, spójności wywodów.

O czym pisać?

  • uwarunkowania,
  • wpływ,
  • zależności,
  • rola.

Wstęp pracy:

  • cel pracy, np. zainteresowania, luka w literaturze.
  • metoda zastosowana w pracy, najczęściej badawczo-opisowa.
  • struktura pracy, czyli co zawierają poszczególne rozdziały.

Zakończenie:

  • wnioski w formie tez,
  • ocena.

Badania w tym zakresie doprowadziły mnie do następujących spostrzeżeń…

Zwroty obcojęzyczne – należy stosować z umiarem. Pisane bezosobowo, pismem pochyłym, np. Słowo ryzyko, wywodzi się ze starowłoskiego risicare i oznacza odważyć się.

Tabele, wykresy, zestawienia – zawsze przedstawiane z wnioskami, które z nich płyną.

Kryteria oceny pracy:

  • bezbłędność merytoryczna np. odwołanie się do starego stanu prawnego,
  • systematyczność ujęć, czyli myśl sformułowana jasno, logicznie, uporządkowany plan, zrozumienie związków pomiędzy systemem.
  • wkład własnej myśli- podnosi wartość pracy.