Objętość pracy:
- praca licencjacka około: 30 – 50 stron
- praca magisterska około: 60 – 100 stron
Format pracy: A4
Praca znormalizowana – każdy rozdział zaczyn się od nowej strony, zawiera numer i tytuł rozdziału. Pisany jest jednakowym krojem i wielkością czcionki, np. Times New Roman 12.
Temat powinien być określony:
- jasno,
- precyzyjnie,
- konkretnie,
- wąsko,
- z uwzględnieniem obiektywnych możliwości opracowania.
Dokumentacja tematu:
1) Literatura:
- pozycje książkowe,
- pozycje artykułowe (najlepiej artykuły naukowe, czyli takie które przed publikacją uzyskały opinię recenzenta),
- zeszyty naukowe (najlepiej aktualne, czyli wydane do 5 lat wstecz).
2) Źródła prawa, np. ustawy
3) Materiały:
- statystyczne np. Roczniki statystyczne RP,
- materiały wewnętrzne podmiotu w oparciu o które będzie pisana część badawcza pracy
Układ treści w rozdziałach:
- Rozdział: I i II teoria
- Rozdział: III i IV badania
Plan pracy:
- koncepcja,
- dokumentacja,
- nie może być ogólnikowy,
- wystarczą dwa poziomy (rozdziały + podrozdziały).
Redakcja tekstu:
- strona tytułowa,
- spis treści,
- tekst pracy, ujęty w rozdziały,
- zakończenie/podsumowanie,
- bibliografia:wykaz literatury, wykaz aktów prawnych, wykaz wykorzystywanych stron internetowych, wykaz orzeczeń sądowych
- załączniki: spis tabel, spis diagramów, spis rysunków, spis stosowanych skrótów, inne spisy.
Błędy (czego unikać):
- wychodzenia poza temat,
- pominięcia ważnej kwestii,
- powtórzeń,
- brak związku pomiędzy następującymi po sobie fragmentami pracy,
- brak jasności myśli, spójności wywodów.
O czym pisać?
- uwarunkowania,
- wpływ,
- zależności,
- rola.
Wstęp pracy:
- cel pracy, np. zainteresowania, luka w literaturze.
- metoda zastosowana w pracy, najczęściej badawczo-opisowa.
- struktura pracy, czyli co zawierają poszczególne rozdziały.
Zakończenie:
- wnioski w formie tez,
- ocena.
Badania w tym zakresie doprowadziły mnie do następujących spostrzeżeń…
Zwroty obcojęzyczne – należy stosować z umiarem. Pisane bezosobowo, pismem pochyłym, np. Słowo ryzyko, wywodzi się ze starowłoskiego risicare i oznacza odważyć się.
Tabele, wykresy, zestawienia – zawsze przedstawiane z wnioskami, które z nich płyną.
Kryteria oceny pracy:
- bezbłędność merytoryczna np. odwołanie się do starego stanu prawnego,
- systematyczność ujęć, czyli myśl sformułowana jasno, logicznie, uporządkowany plan, zrozumienie związków pomiędzy systemem.
- wkład własnej myśli- podnosi wartość pracy.