W zależności od analizowanych problemów w naukach o zarządzaniu można stosować różnorodne metody badawcze. Dla przykładu S. Sudoł wymienia[1]:
- metody ilościowe (matematyczne, ekonometryczne, statystyczne, badań operacyjnych),
- metody badań społecznych (obserwacja, ankieta, wywiady),
- studia przypadków (case study),
- metody badania dokumentów,
- metody modelowania,
- metody eksperymentu naukowego,
- metody eksperckie.
J. Apanowicz tworzy listę najczęściej, jego zdaniem, stosowanych metod badawczych:[2]
- metoda obserwacyjna,
- metoda monograficzna,
- metoda badania dokumentów,
- metoda sondażu diagnostycznego,
- metoda analizy i konstrukcji graficznej,
- metoda eksperymentalna,
- metoda heurystyczna,
- metoda indywidualnych przypadków,
- metoda analizy i krytyki piśmiennictwa,
- metoda statystyczna.
Celem uwierzytelnienia badań dobrze jest stosować triangulację metod badawczych. Oznacza to, że w praktyce konieczne jest wykorzystanie więcej niż jednej metody badawczej a następnie łączenie i porównywanie uzyskanych wyników badań. Wykorzystanie triangulacji w ilościowo-jakościowym postępowaniu badawczym nazywa się badaniem kompleksowym, komplementarnym, polimetodycznym lub też hybrydowym[3].
Podsumowując, metody badań wykorzystywane w naukach o zarządzaniu można klasyfikować na różne sposoby. Dla osiągnięcia jak najwyższej wiarygodności badań, wskazane jest zastosowanie kilku metod, w jednym badaniu.
[1] S. Sudoł, Nauki o zarządzaniu. Węzłowe problemy i kontrowersje, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2007, s. 70-72.
[2] J.Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Difin, Warszawa 2005, s. 57.
[3] S. Stańczyk, Triangulacja – łączenie metod badawczych i urzetelnianie badań, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, s. 78-79.